Nejčastější problémy, které ERÚ aktuálně řeší, se týkají vyúčtování a reklamací, u kterých někteří dodavatelé neplní své povinnosti vůči spotřebitelům. Právě za pozdní vyúčtování úřad letos uložil hned dvě vysoké pokuty – 1,2 mil. korun společnosti ELGAS Energy a rovný milion Lidové energii. Historicky nejvyšší sankci (4,75 mil. korun) pak obdržela společnost ARMEX ENERGY, která v době začínající energetické krize především nedodržovala fixní ceny, dále nevyřizovala včas reklamace a požadovala platby za neobjednané služby.
„Za protispotřebitelské chování dodavatelů a zprostředkovatelů jsme v prvním pololetí udělili sedmadvacet pravomocných pokut v celkové výši 12 milionů korun. Navíc jsme vydali řadu rozhodnutí v prvním stupni, proti nimž dotyční podali tzv. rozklad, tedy opravný prostředek podobný odvolání. I proto očekávám, že trend vysokých pokut bude pokračovat i v nadcházejícím období,“ upozorňuje Stanislav Trávníček, předseda Rady ERÚ.
Pro srovnání: V prvním pololetí roku 2023 ERÚ uložil pravomocné pokuty ve výši 5,4 mil. korun, ve druhém pak 3,1 mil. korun.
Letos ERÚ rozhodoval mimo jiné i o odvolání energetických zprostředkovatelů proti rozhodnutí České obchodní inspekce (ČOI). Zprostředkovatelé totiž až do poloviny roku 2022 podnikali nikoliv podle energetického, ale podle živnostenského zákona, a spadali proto pod dohled ČOI. V těchto řízeních ERÚ potvrdil dvě milionové pokuty, a to společnostem Marketing 23, dříve Česká srovnávací (1,5 mil. korun) a Českomoravské energie (1,35 mil. korun).
„V období od energetické krize jsme postupně překonali rekordy ve všech spotřebitelských agendách. Násobně nám vzrostl i počet podnětů na kontrolu dodavatelů a zprostředkovatelů, která předchází samotnému sankčnímu řízení,“ upřesňuje Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ. „Nejlepší ovšem samozřejmě je problémům úplně předejít, proto také klademe zvýšený důraz na prevenci a osvětu,“ dodává radní Zemanová.
Zdroj: ERÚ