Evropský automobilový průmysl stojí před zásadní křižovatkou. Na jedné straně musí čelit tlaku přechodu na elektromobilitu ze strany Evropské komise, na druhé straně však musí čelit realitě trhu.
V poslední době se i ve veřejném prostoru hojně diskutovalo, zda nejsou emisní cíle Evropské unie až příliš ambiciózní. Například v Německu po ukončení státních pobídek na nákup elektromobilů poptávka po těchto vozidlech začala výrazně klesat. I v Česku prodeje momentálně rostou, ale hlavně díky dotacím pro podnikatele.
Jedno z hlavních témat Fóra elektromobility proto bylo, jak zajistit konkurenceschopnost evropského autoprůmyslu hlavně vůči USA a Číně a jak přesvědčit spotřebitele, aby si při koupi nového auta zvolili elektromobil.
V nedávné době se objevovaly názory, že by Evropská unie měla zvážit přehodnocení ukončení prodeje vozidel se spalovacími motory v roce 2035. To na Fórum elektromobility razantně odmítl Jan Dusík, který je zástupcem generálního ředitele pro klimatickou politiku. Řekl, že rok 2035 je podle něj konečné datum a ani on sám se nepřiklání k tomu, že by se cíle pro snižování emisí měly měnit.
Během prvních diskuzí se řešily povolené průměrné emise, které se v příštím roce sníží. Pro výrobce automobilů by se při současných prodejích elektroaut v Evropě staly cíle nesplnitelnými a například koncern Volkswagen by čelil pokutám ve výši jednotek miliard eur.
V dalších debatách se diskutovaly další palčivá témata související s elektromobilitou – vývoj nabíjecí infrastruktury nebo analýza propadu zájmu o elektromobily. Na akci bylo zmíněno i financování elektromobilů prostřednictvím leasingu a Tomáš Talaš, který byl zodpovědný za rozvoj elektrifikace v Komerční bance, popsal, jak se elektrifikoval fleet v bance. Zajímavou součástí akce byly i přednášky zaměřené na hašení elektromobilů.
Kromě již zmíněného některé firmy na Fóru také představovaly své plány. Třeba jako společnost ČEZ, jejíž prioritou i nadále zůstává výstavba dobíjecích stanic s ultrarychlými stojany.
„Cílem ČEZ je stále zkvalitňovat veřejnou dobíjecí infrastrukturu. Jako český lídr v této oblasti pokračujeme nejen v plošném pokrývání republiky ale především ve zvyšování výkonu stanic v síti. Chceme, aby u ČEZ řidiči i nadále dobíjeli v průměru nejrychleji. To podpoříme výstavbou dalších ultrarychlých stanic o výkonu nad 150 kW. Do konce letošního roku jich chceme nabízet přes 40 a za rok až 110,“ uvedl Pavel Cyrani, místopředseda představenstva ČEZ.
K vidění byly na akci také nové modely elektromobilů. Návštěvníci se mohli vůbec poprvé podívat na čínské značky – BYD a Rising. Obdivovat mohli i roadster od dalšího čínského výrobce MG. Řada automobilek si na akci také připravila testovací jízdy, které se těšily značnému zájmu.