Přejít k hlavnímu obsahu
Fórum elektromobility řešilo nejdůležitější problémy elektrifikace dopravy
Již 7. ročník dvoudenní konference Fórum elektromobility se na začátku října konal ve Foru Karlín. Na akci, která nabídla jako v předchozích ročnících bohatý program, se opět diskutovaly nejpalčivější problémy elektromobility. Co z konference vzešlo?
FE

Evropský automobilový průmysl stojí před zásadní křižovatkou. Na jedné straně musí čelit tlaku přechodu na elektromobilitu ze strany Evropské komise, na druhé straně však musí čelit realitě trhu.

V poslední době se i ve veřejném prostoru hojně diskutovalo, zda nejsou emisní cíle Evropské unie až příliš ambiciózní. Například v Německu po ukončení státních pobídek na nákup elektromobilů poptávka po těchto vozidlech začala výrazně klesat. I v Česku prodeje momentálně rostou, ale hlavně díky dotacím pro podnikatele.

Jedno z hlavních témat Fóra elektromobility proto bylo, jak zajistit konkurenceschopnost evropského autoprůmyslu hlavně vůči USA a Číně a jak přesvědčit spotřebitele, aby si při koupi nového auta zvolili elektromobil.

V nedávné době se objevovaly názory, že by Evropská unie měla zvážit přehodnocení ukončení prodeje vozidel se spalovacími motory v roce 2035. To na Fórum elektromobility razantně odmítl Jan Dusík, který je zástupcem generálního ředitele pro klimatickou politiku. Řekl, že rok 2035 je podle něj konečné datum a ani on sám se nepřiklání k tomu, že by se cíle pro snižování emisí měly měnit.

Během prvních diskuzí se řešily povolené průměrné emise, které se v příštím roce sníží. Pro výrobce automobilů by se při současných prodejích elektroaut v Evropě staly cíle nesplnitelnými a například koncern Volkswagen by čelil pokutám ve výši jednotek miliard eur.

V dalších debatách se diskutovaly další palčivá témata související s elektromobilitou – vývoj nabíjecí infrastruktury nebo analýza propadu zájmu o elektromobily. Na akci bylo zmíněno i financování elektromobilů prostřednictvím leasingu a Tomáš Talaš, který byl zodpovědný za rozvoj elektrifikace v Komerční bance, popsal, jak se elektrifikoval fleet v bance. Zajímavou součástí akce byly i přednášky zaměřené na hašení elektromobilů.

Kromě již zmíněného některé firmy na Fóru také představovaly své plány. Třeba jako společnost ČEZ, jejíž prioritou i nadále zůstává výstavba dobíjecích stanic s ultrarychlými stojany.

„Cílem ČEZ je stále zkvalitňovat veřejnou dobíjecí infrastrukturu. Jako český lídr v této oblasti pokračujeme nejen v plošném pokrývání republiky ale především ve zvyšování výkonu stanic v síti. Chceme, aby u ČEZ řidiči i nadále dobíjeli v průměru nejrychleji. To podpoříme výstavbou dalších ultrarychlých stanic o výkonu nad 150 kW. Do konce letošního roku jich chceme nabízet přes 40 a za rok až 110,“ uvedl Pavel Cyrani, místopředseda představenstva ČEZ.

K vidění byly na akci také nové modely elektromobilů. Návštěvníci se mohli vůbec poprvé podívat na čínské značky – BYD a Rising. Obdivovat mohli i roadster od dalšího čínského výrobce MG. Řada automobilek si na akci také připravila testovací jízdy, které se těšily značnému zájmu.

Datum vytvoření: 31/10/2024
Komentáře komentáře
Plyn v Evropě je nejdražší za poslední rok Bezprostředním impulsem k růstu cen jsou obavy o přiškrcení ruských dodávek do E... Dominik Rusinko, analytik ČSOB
Profile picture for user Dominik Rusinko
Masivní sázka USA na jádro „US Nuclear Energy Deployment Framework“ poukazuje na to, že omezená kapacita př... David Navrátil, hlavní ekonom České spořitelny
Profile picture for user David Navrátil
ČR je s cenami energií jednoznačně západní zemí Podle srovnání v eurech jsme zde měli ceny elektřiny sedmé nejvyšší, o 22 % nižš... Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas
Profile picture for user Petr Dufek