„Jde o klíčový dokument, který nám dává jasnější obrázek, co bude dostavba bloků v Dukovanech znamenat a obnášet pro přilehlé obce. Na tuto studii musí navázat akční plán, který bude specifikovat jednotlivé kroky, které bude třeba udělat. Musíme se připravit na příchod nových zaměstnanců do regionu a v tomhle ohledu nás čeká ještě hodně práce. Většina negativních dopadů se v území totiž projeví okamžitě se zahájením stavby. Jejich důsledky proto musíme řešit už teď a maximálně je eliminovat, aby dostavba Dukovan přinesla kýžených prospěch pro region a nebyla zátěží. Všechno pak musí probíhat i ve spolupráci s vysoutěženým dodavatelem, protože to musí krýt i jeho potřeby a představy, se kterými do Dukovan přichází,” uvedl ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek.
„Dostavba Dukovan není jen o samotné elektrárně, projekt přinese Vysočině a Jihomoravskému kraji řadu výzev, ale zároveň i obrovský rozvoj v oblasti bydlení, školství, dopravní infrastruktury a velké hospodářské příležitosti pro několik generací ve všech navazujících oborech. Studie dává pro vládu, kraje, obce i soukromý sektor vodítka a doporučení, jak výzvy zvládnout a jak maximálně využít příležitosti ve prospěch celého Česka. Do přípravy studie jsme se aktivně zapojili a budeme spolupracovat i na implementaci závěrů a úkolů, které by měla projednat vláda,” dodal ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček.
„Z pohledu našeho regionu vnímám výstavbu nového jaderného zdroje v Dukovanech jako příležitost k vyvážení negativních trendů, které se již nyní v území objevují a mohly by mít v dlouhodobém horizontu vážné ekonomické a sociální důsledky pro tuto oblast. Jmenovat lze například stárnutí a úbytek obyvatelstva nebo dostupnost některých služeb. Příliv mladých, kvalifikovaných lidí, kteří zde budou zakládat rodiny a usídlí se v regionu s vazbou na silného zaměstnavatele, bude bezesporu výhodou. Dalším důležitým přínosem bude rozvoj dopravní infrastruktury a zlepšení dostupnosti služeb, které v regionu dlouhodobě chybí. Příkladem může být výstavba potřebné dopravní infrastruktury, jako jsou obchvaty Jihlavy, Brtnice či Okříšek, které nejen usnadní přepravu komponent a materiálu pro samotnou stavbu, ale zároveň přinesou do budoucna výhody místním firmám, obyvatelům i návštěvníkům," zmínil hejtman Kraje Vysočina Martin Kukla. V centru dění bude především město Třebíč. „Třebíč a Třebíčsko je energetický region. Pokračování jádra je pro nás výborný signál pro další rozvoj území. Už víc než deset let se na dostavbu systematicky připravujeme, jak z hlediska rozvojových ploch, bytové výstavby a přípravy dopravní infrastruktury, tak z hlediska kapacit ve školách, i podporou do zdravotnictví,” doplnil starosta Třebíče Pavel Pacal.
Kromě Kraje Vysočiny zasáhne dostavba také Jihomoravský kraj. „Dostavba Jaderné elektrárny Dukovany bude pro Jihomoravský kraj důležitá a zároveň přínosná pro města a obce, kterých se dotkne. Příprava logistických podmínek a infrastruktury je v plném proudu. Naším cílem bude i to, aby práci na této stavbě dostaly jako subdodavatelé také místní firmy a lidé. To přinese zlepšení životní úrovně obyvatel,“ řekl Marek Sovka, náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro regionální rozvoj a koordinaci přípravy výstavby JEDU II. Pozitivní dopady lze očekávat u obcí, ve kterých se obyvatelé usídlí trvale nebo budou poskytovateli vybraných veřejných služeb. Negativní dopady mohou nastat v tam, kde budou ubytovány osoby v hromadných ubytovavích zařízeních nebo ubytovnách. Další negativní vliv může pro obce plynout z dopravního zatížení nebo tam, kde je již nyní nedostatek veřejné a technické infrastruktury. Řešení by mohl nabídnout případný kompenzační mechanismus. Obecně lze ale říct, že pozitivní dopady dostavby jaderné elektrárny Dukovany (EDU) v dotčeném území převažují nad těmi negativními.
V souvislosti s dostavbou EDU je odhadováno, že se v dotčeném území bude na vrcholu výstavby v polovině 30. let pohybovat až 9 700 nových obyvatel (osob podílejících se na výstavbě a jejich rodinných příslušníků). Převážně se bude jednat o české občany. Největší počet těchto osob je odhadován v Třebíči, Moravském Krumlově, Ivančicích, Náměšti na Oslavou, Hrotovicích a v Jaroměřicích nad Rokytnou. Dostavba EDU povede v území ke zmírnění vylidňování a stárnutí populace v tomto území.
Stav silniční infrastruktury v současné chvíli odpovídá svému zatížení a vyznačuje se zejména lokálními problémovými úseky (intravilány měst a obcí) a závadami. Dostavba EDU povede ke zvýšení individuální automobilové dopravy. Pro omezení jejího nárůstu se doporučuje rozvoj sítě hromadné dopravy, především té autobusové. Zejména se doporučuje upravit časové polohy spojů z Moravského Krumlova, Náměšti nad Oslavou, Hrotovic a Moravských Budějovic tak, aby odpovídaly začátku a konci směn. Příležitostí je také realizace infrastruktury pro cyklisty nebo širší využití železniční sítě vč. vlečky do EDU pro návozy surovin a materiálu z území Jihomoravského kraje, aby nedošlo k zatěžování silniční infrastruktury těžkou nákladní dopravou v obcích na návozových trasách v okolí EDU. Nutné bude vybrat lokalitu pro překladiště a nastavit organizaci celé přepravy.
V dotčeném území je oproti běžné úrovni v České republice už v současné době nižší dostupnost zdravotní péče, a to zejména u praktiků, pediatrů, stomatologů, gynekologů a jiných specialistů. Dostupnost se liší napříč územím. V souvislosti s dostavbou EDU, ale také stárnutím populace, se ještě prohloubí tlak na jednotlivé druhy péče a ta se může stát ještě méně dostupnou.
Reálné dopady na integrovaný záchranný systém budou za standardní situace v dotčeném území zanedbatelné. Kapacitní problémy způsobí spíše nedostatek zaměstnanců ve složkách IZS. Obava ze zvýšení míry kriminality v důsledku vyššího počtu cizinců v dotčeném území nebyla v rámci studie prokázána. Bezpečnostní rizika budou pravděpodobně lokální v místech s vyšší koncentrací osob. V důsledku vyšší koncentrace nových obyvatel včetně cizinců se může v dotčeném území snížit úroveň vnímané bezpečnosti místními obyvateli.
V dotčeném území je pro účely dočasného ubytování k dispozici 7 573 lůžek, z čehož je
2 607 (23 %) v přímém okolí EDU. Tam bude lůžek nedostatek. Pouze v důsledku dostavby EDU zde bude potřeba do roku 2034 postavit téměř 3 000 bytů v bytových a rodinných domech. Odhad investičních nákladů v cenách roku 2024 na výstavbu těchto bytů bude přes 10,8 miliardy korun. Vybavenost území z hlediska volnočasového a kulturního vyžití je dostatečná, vybraná sportoviště nebo kulturní zařízení ale mohou být morálně a technicky zastaralá.
Zdroj: MPO