Přejít k hlavnímu obsahu
EU připravila nová pravidla týkající se baterií
Evropský parlament schválil nová pravidla, která se vztahují na baterie. Směrnice má zajistit, že baterie budou po skončení své životnosti znovu použity, repasovány nebo recyklovány.
battery

Aktualizace směrnice EU o bateriích je součástí akčního plánu EU pro oběhové hospodářství a průmyslovou strategií EU. Cílem je pokrýt celý životní cyklus baterií, od výroby přes aktivní využívání až po likvidaci a recyklaci do nových výrobků. Pravidla musí ještě schválit rada EU.

Unie si slibuje, že nová aktualizace směrnice umožní vyrábět udržitelnější, výkonnější a odolnější baterie. K již existujícím třídám přenosných, automobilových a průmyslových baterií by nově měla vzniknout kategorie pro lehké dopravní prostředky. Tam by spadaly baterie využívané u elektrokol nebo elektroskútrů.

Baterie budou muset mít označeny štítkem. Ten bude odrážet jejich uhlíkovou stopu. Povinnost se bude vztahovat na baterie pro elektromobily, lehké dopravní prostředky dobíjecí průmyslové baterie s kapacitou nad 2 kWh. Štítek se bude vztahovat na celou dobu živostnosti baterie.

Baterie jsou závislé na dovozu kobaltu, lithia, niklu a manganu. EU se chce vypořádat s porušováním lidských práv a zajistit, aby materiály pocházely z etičtějších zdrojů. Výrobci budou muset splňovat požadavky, které se týkají sociálních a environmentálních rizik spojených se získáváním, zpracováním a obchodováním se surovinami a druhotnými surovinami.

V rámci nových pravidel jsou také zpřísněny limity sběru vysloužilých přenosných baterií. Výrobci by měli zpět získávat 45 % baterií do konce roku 2023, 63 % do roku 2027 a 73 % do roku 2030. Co se týče baterií pro lehké dopravní prostředky, tak tam limity činí 51 % do roku 2028 a 61 % do roku 2031.

Nová pravidla počítají s tím, že baterie se budou muset snadněji vyjímat a vyměňovat. Přenosné baterie ve spotřebičích by měly být navrženy tak, aby je uživatelé mohli snadno vyjmout a vyměnit. Tento požadavek bude povinný tři a půl roku po vstupu pravidel v platnost.

Svaz moderní energetiky a Asociace pro akumulaci energie AKU-BAT CZ vítají zveřejnění nového nařízení. “Zapojení principů cirkulární ekonomiky do bateriového průmyslu je naprosto klíčové pro zvládnutí zelené transformace a zajištění surovinové bezpečnosti Evropy. Podle odhadů Evropské unie se poptávka po lithiu zvýší desetkrát do roku 2030 a dokonce jednadvacetkrát do roku 2050. Poptávka po kovech vzácných zemin se do roku 2030 zvýší pětkrát až šestkrát, do roku 2050 pak šest až sedmkrát. Být v takové situaci závislí v dodávkách z jedné či několika málo zemích světa je extrémně rizikové, jak ostatně ukázala i válka na Ukrajině. Právě recyklace baterií přímo v Evropě pomůže snížit závislost na dovozu kritických materiálů,“ komentuje nová pravidla Martin Sedlák, programový ředitel Svazu moderní energetiky.

„Evropa schválením této klíčové legislativy potvrdila, že si uvědomuje problémy spojené s životním cyklem baterií, tedy od získávání drahých kovů až po recyklaci. A jelikož rozvoj OZE a celková dekarbonizace energetiky, průmyslu i dopravy nejsou bez baterií možné, bylo přijetí tohoto aktu nezbytností. Nařízení tak reaguje na obrovskou poptávku po bateriích i na oprávněné obavy týkající se jejich udržitelnosti a závislosti na třetích zemích. Schválené požadavky jednoznačně podpoří konkurenceschopnost evropského průmyslu, včetně probíhající energetické transformace Evropy. Věřím, že evropské opatření, které minimalizuje i dopad na životní prostředí, bude inspirací pro globální trh,“ říká výkonný ředitel Asociace pro akumulaci energie AKU-BAT CZ a člen představenstva Svazu moderní energetiky Jan Fousek.

Datum vytvoření: 13/07/2023
Komentáře komentáře
ČR je s cenami energií jednoznačně západní zemí Podle srovnání v eurech jsme zde měli ceny elektřiny sedmé nejvyšší, o 22 % nižš... Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas
Profile picture for user Petr Dufek
Další teplá zima = rekordní zásoby plynu Komfortní situace na straně zásob se příznivě odráží na ceně zemního plynu. Spot... Dominik Rusinko, analytik ČSOB
Profile picture for user Dominik Rusinko
FT varují, Německo má problém s přechodem na elektromobilitu – co to znamená pro ČR? Výsledek není vůbec veselý - počet subdodavatelských firem první úrovně v Německ... Jan Bureš, hlavní ekonom Patria Finance
Profile picture for user Jan bureš