Aktualizace směrnice EU o bateriích je součástí akčního plánu EU pro oběhové hospodářství a průmyslovou strategií EU. Cílem je pokrýt celý životní cyklus baterií, od výroby přes aktivní využívání až po likvidaci a recyklaci do nových výrobků. Pravidla musí ještě schválit rada EU.
Unie si slibuje, že nová aktualizace směrnice umožní vyrábět udržitelnější, výkonnější a odolnější baterie. K již existujícím třídám přenosných, automobilových a průmyslových baterií by nově měla vzniknout kategorie pro lehké dopravní prostředky. Tam by spadaly baterie využívané u elektrokol nebo elektroskútrů.
Baterie budou muset mít označeny štítkem. Ten bude odrážet jejich uhlíkovou stopu. Povinnost se bude vztahovat na baterie pro elektromobily, lehké dopravní prostředky dobíjecí průmyslové baterie s kapacitou nad 2 kWh. Štítek se bude vztahovat na celou dobu živostnosti baterie.
Baterie jsou závislé na dovozu kobaltu, lithia, niklu a manganu. EU se chce vypořádat s porušováním lidských práv a zajistit, aby materiály pocházely z etičtějších zdrojů. Výrobci budou muset splňovat požadavky, které se týkají sociálních a environmentálních rizik spojených se získáváním, zpracováním a obchodováním se surovinami a druhotnými surovinami.
V rámci nových pravidel jsou také zpřísněny limity sběru vysloužilých přenosných baterií. Výrobci by měli zpět získávat 45 % baterií do konce roku 2023, 63 % do roku 2027 a 73 % do roku 2030. Co se týče baterií pro lehké dopravní prostředky, tak tam limity činí 51 % do roku 2028 a 61 % do roku 2031.
Nová pravidla počítají s tím, že baterie se budou muset snadněji vyjímat a vyměňovat. Přenosné baterie ve spotřebičích by měly být navrženy tak, aby je uživatelé mohli snadno vyjmout a vyměnit. Tento požadavek bude povinný tři a půl roku po vstupu pravidel v platnost.
Svaz moderní energetiky a Asociace pro akumulaci energie AKU-BAT CZ vítají zveřejnění nového nařízení. “Zapojení principů cirkulární ekonomiky do bateriového průmyslu je naprosto klíčové pro zvládnutí zelené transformace a zajištění surovinové bezpečnosti Evropy. Podle odhadů Evropské unie se poptávka po lithiu zvýší desetkrát do roku 2030 a dokonce jednadvacetkrát do roku 2050. Poptávka po kovech vzácných zemin se do roku 2030 zvýší pětkrát až šestkrát, do roku 2050 pak šest až sedmkrát. Být v takové situaci závislí v dodávkách z jedné či několika málo zemích světa je extrémně rizikové, jak ostatně ukázala i válka na Ukrajině. Právě recyklace baterií přímo v Evropě pomůže snížit závislost na dovozu kritických materiálů,“ komentuje nová pravidla Martin Sedlák, programový ředitel Svazu moderní energetiky.
„Evropa schválením této klíčové legislativy potvrdila, že si uvědomuje problémy spojené s životním cyklem baterií, tedy od získávání drahých kovů až po recyklaci. A jelikož rozvoj OZE a celková dekarbonizace energetiky, průmyslu i dopravy nejsou bez baterií možné, bylo přijetí tohoto aktu nezbytností. Nařízení tak reaguje na obrovskou poptávku po bateriích i na oprávněné obavy týkající se jejich udržitelnosti a závislosti na třetích zemích. Schválené požadavky jednoznačně podpoří konkurenceschopnost evropského průmyslu, včetně probíhající energetické transformace Evropy. Věřím, že evropské opatření, které minimalizuje i dopad na životní prostředí, bude inspirací pro globální trh,“ říká výkonný ředitel Asociace pro akumulaci energie AKU-BAT CZ a člen představenstva Svazu moderní energetiky Jan Fousek.