Přejít k hlavnímu obsahu
Stát chce zajistit i díky nové energetické koncepci bezpečnou a spolehlivou energii
Státní energetická koncepce ČR (SEK ČR) je vrcholným strategickým dokumentem pro sektor energetiky. První SEK ČR byla schválena v roce 2004, následná aktualizace prošla schválením v roce 2015. V roce 2020 bylo provedeno vyhodnocení plnění SEK ČR a rozhodlo se o aktualizaci, která by měla být předložena vládě ČR do konce roku 2023.
SEK ČR

Legislativně je SEK ČR zakotvena v zákoně č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií a příslušném nařízení vlády. V legislativě je mimo jiné popsán účel SEK ČR a její závaznost, a to následovně: SEK ČR je strategickým dokumentem vyjadřujícím cíle státu v nakládání s energií v souladu se zásadami trvale udržitelného rozvoje, zajištěním bezpečnosti dodávek energie, konkurenceschopnosti hospodářství a sociální přijatelnosti pro obyvatelstvo a je přijímána na období 25 let. SEK ČR je závazná pro výkon státní správy v oblasti nakládání s energií.

Hlavním posláním koncepce je zajistit spolehlivou, bezpečnou a k životnímu prostředí šetrnou dodávku energie pro potřeby obyvatelstva a ekonomiky České republiky, a to za konkurenceschopné a přijatelné ceny za standardních podmínek. Současně musí zabezpečit nepřerušené dodávky energie v krizových situacích. Stejně tak platí dlouhodobá vize energetiky Česka neboli spolehlivé, cenově dostupné a dlouhodobě udržitelné zásobování domácností i hospodářství energií. Toto je promítnuto do tzv. cílových koridorů, jež vymezují přijatelný směr vývoje mixu primárních energetických zdrojů a hrubé výroby elektřiny u nás. Koridorové vymezení je tedy nástrojem pro kvantifikaci možné variability výsledků modelu (především struktury a výše primárních energetických zdrojů a hrubé výroby elektřiny), a to v závislosti na předem stanovené hodnotě vstupních parametrů ve variantním vyjádření. I přes to, že je SEK ČR závazná „pouze“ pro výkon státní správy, lze vnímat její důležitost i pro širší odbornou a laickou veřejnost a podnikatelskou sféru. Zejména skrze nastavení přehledného a transparentního směrování státu v této oblasti, což je mimo jiné shrnuto ve strategických cílech, prioritách a nástrojích koncepce.

S ohledem na dohled naplňování této koncepce a její kontrolování společně s tím, že se jedná o nelegislativní dokument, za ni nese zodpovědnost zejména vláda. Jak však bylo uvedeno výše, základní východiska a to, co má SEK ČR obsahovat, je vymezeno přímo v zákoně, respektive podzákonném předpise, což by mělo zajistit stabilitu a kontinuitu tohoto dokumentu i nad rámec jednoho politického cyklu. Naplňování SEK ČR vyhodnocuje Ministerstvo průmyslu a obchodu nejméně jedenkrát za 5 let a o vyhodnocení informuje vládu. Vyhodnocení je podkladem pro případnou aktualizaci. Na základě usnesení vlády pak také byly zveřejňovány zprávy o plnění nástrojů.

Navíc SEK ČR není samozřejmě možné vnímat izolovaně. Existuje významná návaznost na ostatní strategické dokumenty, například Politiku ochrany klimatu ČR. Stále významnější je také vývoj na úrovni EU. I v tomto ohledu existuje snaha o jistou harmonizaci. Členské státy mají od roku 2019 například povinnost připravovat tzv. vnitrostátní plány pro energetiku a klima, které mají být strategickými dokumenty jak v oblasti energetiky, tak v oblasti ochrany klimatu.

Autor: Marek Vošahlík, vedoucí tiskového odboru, Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky

Datum vytvoření: 15/03/2023
Komentáře komentáře
Plyn v Evropě je nejdražší za poslední rok Bezprostředním impulsem k růstu cen jsou obavy o přiškrcení ruských dodávek do E... Dominik Rusinko, analytik ČSOB
Profile picture for user Dominik Rusinko
Masivní sázka USA na jádro „US Nuclear Energy Deployment Framework“ poukazuje na to, že omezená kapacita př... David Navrátil, hlavní ekonom České spořitelny
Profile picture for user David Navrátil
ČR je s cenami energií jednoznačně západní zemí Podle srovnání v eurech jsme zde měli ceny elektřiny sedmé nejvyšší, o 22 % nižš... Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas
Profile picture for user Petr Dufek