Legislativně je SEK ČR zakotvena v zákoně č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií a příslušném nařízení vlády. V legislativě je mimo jiné popsán účel SEK ČR a její závaznost, a to následovně: SEK ČR je strategickým dokumentem vyjadřujícím cíle státu v nakládání s energií v souladu se zásadami trvale udržitelného rozvoje, zajištěním bezpečnosti dodávek energie, konkurenceschopnosti hospodářství a sociální přijatelnosti pro obyvatelstvo a je přijímána na období 25 let. SEK ČR je závazná pro výkon státní správy v oblasti nakládání s energií.
Hlavním posláním koncepce je zajistit spolehlivou, bezpečnou a k životnímu prostředí šetrnou dodávku energie pro potřeby obyvatelstva a ekonomiky České republiky, a to za konkurenceschopné a přijatelné ceny za standardních podmínek. Současně musí zabezpečit nepřerušené dodávky energie v krizových situacích. Stejně tak platí dlouhodobá vize energetiky Česka neboli spolehlivé, cenově dostupné a dlouhodobě udržitelné zásobování domácností i hospodářství energií. Toto je promítnuto do tzv. cílových koridorů, jež vymezují přijatelný směr vývoje mixu primárních energetických zdrojů a hrubé výroby elektřiny u nás. Koridorové vymezení je tedy nástrojem pro kvantifikaci možné variability výsledků modelu (především struktury a výše primárních energetických zdrojů a hrubé výroby elektřiny), a to v závislosti na předem stanovené hodnotě vstupních parametrů ve variantním vyjádření. I přes to, že je SEK ČR závazná „pouze“ pro výkon státní správy, lze vnímat její důležitost i pro širší odbornou a laickou veřejnost a podnikatelskou sféru. Zejména skrze nastavení přehledného a transparentního směrování státu v této oblasti, což je mimo jiné shrnuto ve strategických cílech, prioritách a nástrojích koncepce.
S ohledem na dohled naplňování této koncepce a její kontrolování společně s tím, že se jedná o nelegislativní dokument, za ni nese zodpovědnost zejména vláda. Jak však bylo uvedeno výše, základní východiska a to, co má SEK ČR obsahovat, je vymezeno přímo v zákoně, respektive podzákonném předpise, což by mělo zajistit stabilitu a kontinuitu tohoto dokumentu i nad rámec jednoho politického cyklu. Naplňování SEK ČR vyhodnocuje Ministerstvo průmyslu a obchodu nejméně jedenkrát za 5 let a o vyhodnocení informuje vládu. Vyhodnocení je podkladem pro případnou aktualizaci. Na základě usnesení vlády pak také byly zveřejňovány zprávy o plnění nástrojů.
Navíc SEK ČR není samozřejmě možné vnímat izolovaně. Existuje významná návaznost na ostatní strategické dokumenty, například Politiku ochrany klimatu ČR. Stále významnější je také vývoj na úrovni EU. I v tomto ohledu existuje snaha o jistou harmonizaci. Členské státy mají od roku 2019 například povinnost připravovat tzv. vnitrostátní plány pro energetiku a klima, které mají být strategickými dokumenty jak v oblasti energetiky, tak v oblasti ochrany klimatu.
Autor: Marek Vošahlík, vedoucí tiskového odboru, Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky