Přejít k hlavnímu obsahu
Vláda schválila aktualizaci Národního akčního plánu čisté mobility
Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve spolupráci s Ministerstvem dopravy a Ministerstvem životního prostředí připravilo aktualizaci Národního akčního plánu čisté mobility (NAP CM). Strategický dokument, který dnes chválila vláda, se zaměřuje na rozvoj infrastruktury pro alternativní paliva, modernizaci vozového parku v silniční dopravě a dekarbonizaci dopravy. Stanovené cíle a plány jsou rozděleny do milníků pro roky 2025, 2030 a 2035.
Clean mobility

„Automobilový průmysl je základem našeho hospodářství. S nevyhnutelnou potřebou minimalizovat jeho emise ale čelí zásadní výzvě v podobě nástupu elektromobility a dalších forem čisté mobility. My si dobře uvědomujeme, že s touto výzvou je potřeba pomoci a tento akční plán je součástí této snahy. Proto jsme ve spolupráci s odborníky a partnery připravili aktualizaci Národního akčního plánu čisté mobility," říká ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela a dodává: „Zaměřujeme se na podporu elektromobility a vozidel na alternativní paliva, jako jsou vodík a biometan, a také na rozvoj odpovídající infrastruktury pro dobíjecí a plnicí stanice. To nám pomůže snížit energetickou náročnost, zlepšit ochranu přírody a splnit cíle v oblasti dekarbonizace.“

Cílem aktualizace NAP CM je podpořit rozvoj elektromobility, vodíkové mobility a snížit tak emise v dopravě. Mezi hlavní opatření patří podpora firem, veřejné dopravy, zranitelných skupin obyvatel a rozvoj služeb sdílení vozidel včetně e-carsharingu. Součástí je také plán pro rozvoj dobíjecí a plnící infrastruktury pro elektrická vozidla a vozidla na vodík a biometan. Jejich výstavba bude podpořena přímými dotacemi a dalšími podpůrnými opatřeními. Financování těchto opatření bude zajištěno prostřednictvím různých zdrojů, včetně Národního plánu obnovy, Operačního programu Doprava, Modernizačního fondu a Sociálního klimatického fondu.

Aktualizovaný plán přináší výhled do roku 2035, kdy se očekává výrazný nárůst vozidel na alternativní pohon. Stanovené cíle a plány pro rozvoj potřebné infrastruktury jsou rozděleny do milníků pro roky 2025, 2030 a 2035. Tyto milníky jsou navrženy tak, aby podpořily plynulý přechod k udržitelnější dopravě a zajistily splnění národních i mezinárodních cílů v oblasti dekarbonizace dopravy.

„Cílem aktualizace NAP CM je do roku 2025 zvýšit počet osobních elektrických vozidel na 50 tisíc a lehkých užitkových vozidel na 4 tisíce. Tento počet má dále růst do roku 2030 na 250 tisíc osobních a 20 tisíc lehkých užitkových vozidel, a do roku 2035 až na 1 milion osobních a 60 tisíc lehkých užitkových vozidel,“ říká vrchní ředitel hospodářství Eduard Muřický. Kromě toho strategie podporuje budování rozsáhlé sítě dobíjecích a plnicích stanic pro elektrická a vodíková vozidla, včetně prioritní výstavby infrastruktury na hlavní síti TEN-T. „Tyto kroky jsou doplněny o fiskální a daňová opatření, jako jsou nižší zdanění firemních bezemisních vozidel nebo rychlejší daňové odpisy dobíjecích stanic a bezemisních vozidel,“ dodává vrchní ředitel Muřický.

Aktualizace dokumentu navazuje na první verzi schválenou v roce 2015 a na její aktualizaci z roku 2019. Aktualizovaný NAP CM najdete ke stažení níže.

Zdroj: MPO

Datum vytvoření: 02/09/2024
Komentáře komentáře
ČR je s cenami energií jednoznačně západní zemí Podle srovnání v eurech jsme zde měli ceny elektřiny sedmé nejvyšší, o 22 % nižš... Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas
Profile picture for user Petr Dufek
Další teplá zima = rekordní zásoby plynu Komfortní situace na straně zásob se příznivě odráží na ceně zemního plynu. Spot... Dominik Rusinko, analytik ČSOB
Profile picture for user Dominik Rusinko
FT varují, Německo má problém s přechodem na elektromobilitu – co to znamená pro ČR? Výsledek není vůbec veselý - počet subdodavatelských firem první úrovně v Německ... Jan Bureš, hlavní ekonom Patria Finance
Profile picture for user Jan bureš