„Dle nám dostupných informací se implementace odložila kvůli přetrvávajícímu rozporu ohledně způsobu využití výnosů z obchodování s emisními povolenkami,“ vysvětluje Bohuslav Čížek, zástupce generálního ředitele Svazu průmyslu a dopravy a ředitel Sekce hospodářské politiky.
„Zpoždění však už teď ohrožuje investiční a podnikatelské prostředí, jelikož na využití výnosů jsou navázány dotační tituly, které tak firmy nemohou využívat. Hrozí tak, že nebude možné včas realizovat některé plánované projekty v oblasti průmyslu a energetiky. Apelujeme proto na vládu ČR, aby rozpor urychleně vyřešila a oba předpisy neprodleně posunula dále v legislativním procesu,“ dodává Bohuslav Čížek.
Svaz průmyslu zároveň delší dobu zdůrazňuje, že dostupné výnosy z povolenek by měly být plně využity prostřednictvím fondů pro účely modernizace a rozvoje energetiky, průmyslu, na klimatická opatření a na kompenzace nepřímých nákladů pro dotčený průmysl.
Zpoždění v implementaci systému EU ETS 2, které s novelou souvisí, sebou také nese nemalá rizika. Podle směrnice by už od 1. 1. 2025 neměla být fosilní paliva dodávána na trh bez příslušného povolení uděleného na základě předloženého monitorovacího plánu. Dodavatelé by také měli začít vykazovat emise svých zákazníků a připravit se na ostrý start systému v roce 2027. Bez znalosti konkrétních povinností se na to ale firmy nemůžou dopředu připravit.
„Dodavatelé mají odůvodněnou obavu nejen kvůli dodávkám na český trh, ale i kvůli jejich působnosti v zahraničí. Není jasné, jak by k absenci povolení přistupovaly orgány v ČR a zejména pak v okolních zemích,“ dodává Bohuslav Čížek. Svaz průmyslu a dopravy proto apeluje na vládu, aby rozpor urychleně vyřešila a oba předpisy neprodleně posunula dále v legislativním procesu.
Zdroj: SP ČR