Během loňského roku na nich řidiči provedli celkem 303 tisíc dobití, což představuje 76% nárůst oproti předchozímu roku. Počet zákazníků využívajících dobíjecí čip od PRE vzrostl o 54 % ve srovnání s rokem 2022. Celková spotřeba elektrické energie pro dobíjení elektromobilů dosáhla 5,27 GWh, což znamená 69% meziroční nárůst.
„Pražská energetika participuje na budování veřejné dobíjecí sítě od roku 2011, kdy zprovoznila prvních pět stanic s celkem osmi dobíjecími body. Během prvních deseti let jsme zprovoznili okolo jednoho sta dobíjecích stanic, tedy pouhých 15 % aktuálního stavu, zbytek jsme vybudovali během posledních tří let,“ říká Libor Hladík, vedoucí sekce Emobility v Pražské energetice. Výrazná akcelerace infrastrukturní výstavby přišla v roce 2020 a pokračuje dodnes.
„V posledních letech se výstavba dobíjecích stanic zrychlila díky několika faktorům. Jednak v souvislosti s podporou ze strany státu, ale zároveň i jednodušším stavebním řízením a obecně i rostoucím zájmem o elektromobilitu. Vidíme, že na stávající počet bateriových vozů je nyní česká síť dostatečná. Na jeden veřejný dobíjecí bod aktuálně připadá přibližně 5 osobních bateriových aut, což nás v rámci Evropy řadí do první desítky. V nejbližší době se tak budeme soustředit na posilování výkonu naší stávající veřejné sítě, ale i na realizace zejména firemního a také domácího dobíjení,“ komentuje Libor Hladík budoucí plány PRE v rozvoji dobíjecí infrastruktury. V prosinci minulého roku dosáhla měsíční spotřeba elektrické energie v síti PRE POINT historicky nejvyšší hodnoty 583 MWh.
Motoristé preferují DC dobíjení (44 %), následované pomalým AC dobíjením (30 %) a UFC dobíjecí body s výkonem nad 150 kW (26 %). Většina zákazníků (96 %) využívá autorizaci čipem s měsíční fakturací.
Trojice nejčastěji využívaných dobíjecích lokalit zahrnuje i ultrarychlé stanice. První příčku v průměrné spotřebě energie drží dobíjecí hub v Praze v ulici U Výstaviště (106 MWh), druhá je v Olomouci u křížení dálnic D35 a D46 (90 MWh) a třetí nejvytíženější lokalita byla na 66. kilometru dálnice D1 u exitu Loket s spotřebou 81 MWh v roce 2023.