Kvůli rostoucí inflaci, došlo k nárůstu lidí, kteří nemohou řádně splácet své pravidelné závazky. Statistiky AOP ukazují, že poradenství ohledně příspěvků na bydlení a dávek okamžité pomoci vzrostlo o 95 % ve srovnání s minulým rokem. Spolupráce mezi innogy a AOP bude pokračovat a bude zahrnovat i vzdělávání v oblasti úsporných opatření v domácnostech a finanční gramotnosti.
„Po nepříjemných zkušenostech statisíců zákazníků v posledních dvou letech se jasně ukazuje, že je vhodné mít dodávky energií nasmlouvané od spolehlivé, renomované a finančně silné společnosti, která se dokáže o své zákazníky postarat. Zákazníkům ve finančních problémech poskytujeme individuální konzultace a jsme schopni nastavit třeba splátkové kalendáře. Když zjistíme, že jsou problémy zákazníka hlubší, doporučíme konzultace a poradenství v nejbližší občanské poradně,“ uvedl David Konvalina, ředitel pro retail a marketing innogy.
Podle AOP je v současnosti výrazným problémem nedostatečný příjem s ohledem na zdražování způsobené vysokou mírou inflace a energetickou krizí. „V našich poradnách registrujeme nárůst počtu klientů, kteří nejsou schopni hradit své závazky. Kvůli vyšším cenám potravin, zboží denní spotřeby a služeb už některým lidem prostě nezbývají peníze na pravidelné platby za bydlení či energie a podobně. Hrozí jim proto pád do dluhové spirály a následná exekuce. Velmi ohroženou skupinou obyvatel jsou zejména senioři, kteří se obecně hůře orientují ve složité situaci,“ sdělil Hynek Kalvoda, předseda výboru AOP.
Společné aktivity innogy a AOP fungují na celostátní úrovni již dva roky a za tuto dobu se ukázalo, že to byl rozhodně krok správným směrem. „I když v innogy neregistrujeme dramatický nárůst pohledávek, tak například nezaplacené zálohy za energie mohou být často jedním z prvních signálů, že má zákazník nějaké finanční starosti. V takových případech se vždy snažíme se zákazníkem hledat řešení a spolupráce s AOP je velkým přínosem. Tito lidé totiž často ani netuší, že mají nárok na pomoc od státu nebo si ji sami nedokáží vyřídit. Tato efektivní a koordinovaná pomoc může zákazníky zachránit před pádem do dluhové pasti,“ doplnil David Konvalina.
Právě poradenství v oblasti možné pomoci od státu v poradnách AOP meziročně narostlo o 95 %. „S klienty v prvé řadě hledáme možnosti, jak upravit rodinný rozpočet nebo snížit splátky jejich závazků. Nejčastěji jim pomáháme s vyplněním žádostí o příspěvek na bydlení nebo o jednorázovou dávku mimořádné okamžité pomoci. V závažnějších případech pomáháme s formulováním insolvenčních návrhů a snažíme se informovat také o jiných možnostech řešení jejich dluhů, například formou splátkových kalendářů nebo zastavením či pozastavením exekuce. Bohužel u některých klientů je situace natolik neúnosná, že jim bylo doporučeno podat návrh na povolení oddlužení,“ zdůraznil Hynek Kalvoda.
Lidé s finančními problémy se často neorientují ve vyúčtování energií, nerozumí svým pohledávkám a dlužním částkám nebo si neumějí správně nastavit priority při splácení. Pokud naznačí své finanční problémy v zákaznických centrech nebo po telefonu, innogy je bude společně s AOP instruovat a hledat pro ně vhodné řešení. Experti v poradnách jim mohou také pomoci s přípravou podkladů k získání konkrétních dávek pomoci od státu.
Zdroj: innogy